Copenhagen World Music Festival Program 2023
Ændringer kan forekomme. Festivalens facebookgruppe er ALTID opdateret.
Los Cubraz byder på en aften i den cubanske rytmes tegn og hvor alle, i alle aldre, kan byde hinanden op til dans uanset om man kan danse salsa eller ej. Det vigtigste denne aften er, at prøve at mærke musikken på egen krop og more sig.
Los Cubraz spiller salsa & son musik fra Cuba. Musikken er en blanding af gamle klassikere over til den mere moderne salsa. Salsa har gennem 5 årtier udviklet sig i mange retninger, men altid været en vigtig del af det cubanske samfunds overlevelses- og frihedskamp i den politiske kamp.
Publikummet på denne aften kommer til at spænde danseskoene og opleve en aften med høj energi og latinamerikansk stemning! Los Cubraz spiller musik bl.a. kendt fra orkestre som Buena Vista Social Club, Alain Perez og andre kendte cubanske orkestre og musikere.
Kl. 20.00
Entre 150.-
Studerende 100.-
*Billetbestilling:
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
KoncertKirken
TEAM NOSARU – NOH
Japan
Reijiro Tsumura
Naoyaki Manabe – gagaku
Kazuyuki Shiotaka – biwa
Kaori Hirose – vokal
Fumie Hihara – koto og khamisen
Kiku Day – shakuhachi
Noh theatre was originally called Sarugaku, and the name of the team NOSARU comes from the combination of “noh” and “sarugaku”. In addition, it means to know the origin and go new, rather than the history of classical performing arts that continue to evolve with the times.
Team Nosaru consists of performers of noh, traditional Japanese instruments (sho, biwa, koto, shakuhachi), and western organ and vocal music. Hōgakki is the term for instruments that were created during more than a thousand year of history in Japan. It is, however, interesting that players of these instruments have only few opportunities to play with each other. This opportunity is created in Team Nosaru.
Team Nosaru was formed with the aim of inspiring the next generation and promoting an international understanding of Japanese classical performing arts as an evolving artform – not something that has come to a standstill.
In 2023, Team Nosaru will give performances and workshops in three countries (France, Spain, and Denmark) to present original music and noh dances that fuse East and West in order to promote international cultural exchange.
Kl. 20.00
Entre 120.-
Studerende 60.-
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
KoncertKirken
IMRAN KHAN DUO
Indien/Italien
Imran Khan – tabla
Linus Lundquist – fløjte
Aflyst – forsøges gennemført på andet tidspunkt
Kl. 20.00
Entre 100.-
Studerende 50.-
KoncertKirken
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
KoncertKirken
MAGNUS WIIK
Norge
Magnus Wiik – Multiinstrumentalist, guitarist, banjo, pedal- steel, fløjte, piano, cello, bas
Magnus Wiik (NO)
Magnus Wiik – guitar, voice
Magnus Wiik har i mange år vært aktiv innenfor mange nisjer av norsk musikkliv. Gjennom band som Julie & The New Favorites, Open String Department og Haley’s Comet har han fått kritikere til å rulle seksere og hevde at han spiller bluegrass som om han skulle gjort det siden Bill Monroes dager.
Egentlig var han jazzgitarist, med utdanning fra jazzlinja i Trondheim, Rytmisk Musikkonservatorium i København og Norges Musikkhøgskole i Oslo. Han har turnert verden over med egne og andres prosjekter og samarbeidet med musikere fra øverste hylle i både Norge, Irland og USA.
Magnus har et titalls plater som bandleder bak seg, men de to plater “Rad” og “Trad” er hans første ordentlige soloalbum. På «Rad» og «Trad» synger og spiller han på guitarer, banjo, dobro, mandolin, fele, cello, kontrabass, irsk øyte, piano, rhodes og orgel.
Kl. 17.00
LUKKET ARRANGEMENT
BAGGÅRD
ISLANDS BRYGGE
Pop-up koncert
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
PAVLOVSKIS BALALAJKAORKESTER
Pavlovskis Balalajkaorkester 20 musikere
Pavlovskis Balalajkaorkester spiller russisk og ukrainsk musik for livet og for håbet om en fredeligere verden.
Orkestret har 20 musikere både mænd og kvinder, som spiller i ukrainske dragter lige så entusiastisk og djærvt, som da det blev stiftet i 1936 af Evgenij Pavlovski, en ung flygtning fra Sovjet. Han insisterede på at musik ikke kender til grænser, men hæver sig langt op over al verdens elendighed og udfordringer. Pavlovskis Balalajkaorkester indgår som kærkommen gæsteoptræden i Copenhagen World Music 2023 festivaltema: FRIHED.
KL. 17.00
LUKKET ARRANGEMENT
BAGGÅRD I SYDHAVNEN
Pop-up koncert
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
FORRÓ de BICICLETA
Danmark
Miriam Ariana – violin og vokal Mariana Maia – zabumba og vokal
Martin Heap – cavaquinho
Niels Ørst Ottosen – harmonica og vokal
Tag langt sydpå uden at forlade dit hjem – brasiliansk og nordisk musik.
Uanset om du lige har været ude at rejse eller drømmer om det, får du et dejligt frisk pust denne eftermiddag. Det brasilianske og det nordiske mødes i musikken, når bandet Forró de Bicicleta spiller svingende brasiliansk forró og chôro blandet med nordiske folkemusikklange fra violin og harmonika. Og hvad er så dét, forró og chôro, spørger man?
Chôro kaldes sambaens far og bossa novaens bedstefar. Det er hurtig og ”glad” instrumentalmusik, som inviterer til at danse. Forestil dig polka sammen med virtuos, improviserende og synkoperet brasiliansk musik.
Faktisk er chôro et brasiliansk-europæisk kærlighedsmøde, hvor europæisk polka i storbyen Rio de Janeiro mødte brasilianske stilarter, der i sandhed allerede var internationalt inspireret, af vals, scottish, de tropiske Kap Verde-øer og flere afrobrasilianske genrer og europæiske folkedanse.
Forró, som ikke er en krydret pølse, men en musikalsk genre, en rytme, en dans og selve begivenheden hvor den spilles. Dens partner-fatning kan den lede tankerne hen på dansk folkedans og så alligevel slet ikke.
Bandet Forró de Bicicleta passer perfekt ind i Copenhagen World Music Festivals vision om at skabe møder mellem forskellige kulturer. Smut ned i gården og mød din nabo til en svingom eller bare en god oplevelse. Nyd de inciterende sydamerikanske rytmer. Forró de Bicicleta spreder en tropisk feststemning, der gør det svært at holde fødderne i ro.
Forró de Bicicleta giver et 15 min danse crash-course, og så alle med og uden forkundskaber kan danse med i fin stil.
facebook.com/forrodebicicleta
instagram.com/forrodebicicleta/?hl=en
kl. 17 åbent arrangement
Baggård i Nordvest
Emaljehaven
Rentemestervej 9
Pop-up koncert
Arrangør:
Copenhagen World Music Festival
NADUK og TARRAK
Grønland
TARRAK brød igennem med debutalbummet ”FxGxS” fra 2016, hvor især sangen “Tupilak” blev et stort viralt hit.
TARRAK er ikke blot en af Grønlands vigtigste rappere, men står også som en central stemme i en ung generation af grønlændere, der kæmper for at definere en moderne og selvstændig grønlandsk identitet.
Der er i dén grad noget på spil i TARRAKs tekstunivers, der leverer hård kritik af kolonialistisk tænkning, men også en opsang til grønlænderne om at stå ved deres egen identitet og kultur.
For TARRAK hænger det politiske sammen med det personlige, og hans andet album fra 2019 hedder da også slet og ret “Josef Tarrak”, hvilket understreger det dybt personlige og selvbiografiske projekt, som også har udmøntet sig i et teaterstykke af samme navn.
TARRAK fik bl.a. tildelt Talentprisen ved Koda Awards 2017, Årets Pris ved Koda Awards 2021 og Selvstyrets Naalakkersuisuts Opmuntringspris i 2017.
Udover dette medvirker han også i den roste dokumentarfilm “Kampen om Grønland” (2020).
Den anden optrædende er: Naduk der er danser, poet og rapper.
Hun startede med at rappe i 2018, og indspillede hendes første solo debut “I Stilheden” gennem rapholdet Misfitz i 2020.
Nu er hun med i musikorganisationen AMK (Antikapitalistisk Musik Kooperativ) hvor hun har et tæt samarbejde med Sebastian Hollbøll – produceren bag de fleste af hendes beats.
Naduk er født og opvokset i Danmark med Danske og Grønlandske rødder.
Kl. 20.00
Entre 100.-
Studerende 50.-
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
KoncertKirken
IDA MEIDELL BLYLOD
& JOHAN HEDIN
Sverige
Ida Meidell Blylod – barok violin og vokal
Johan Hedin – nyckelharpe
Idas barokviolin og Johans toneartede harper skaber rige lydverdener, mens duoen bevæger sig gennem sangtraditionens skiftende former. Musikken stammer fra 1700-tallet, men strækker sig helt ind i vores tid. Den er formet af Idas mange spillestile og påvirkninger fra nær og fjern, og af Johans unikke måde at akkompagnere og rykke grænserne for nøgleharpens muligheder. En musikalsk oplevelse, hvor gamle sange får nyt liv i tætte arrangementer og et inderligt samspil.
Ida har i mange år turneret på de europæiske folkemusik- og barokscener og er ofte ansat som underviser på internationale kurser i sangspil.
Johan Hedin er en verdensturnerende nøgleharpespiller fra Småland, som er blevet et forbillede for mange gennem den måde, han håndterer sit instrument på. Hans musikalske nysgerrighed er konstant den ledestjerne, der bringer ham ind i nye spændende samarbejder. Hans egen model af instrumentet, oktav-nøgleharpen, har et dybere register og en helt egen klang.
Kl. 18.00
LUKKET ARRANGEMENT
BAGGÅRD PÅ CHRISTIANSHAVN
Ved volden – Dronningensgade
Pop-up koncert
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
USMIFKA
Bulgarien/Danmark
Bulgarsk kvindekor
Se omtale til den åbne koncert med Usmifka d. 28.9 i KoncertKirken.
Kl. 20.00
Entre 120.-
Studerende 60.-
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
KoncertKirken
MIZGIN
Kurdistan/Danmark
Mizgin – vocal
Enis Ahmed – tambourah
Mirwais Fedai – tabla
Anders Honoré – sax
Kurdiske sazspillende Mizgins hjerte er stort. Hun kæmper sin egen frihedskamp. Som menneske, sangerinde, komponist og udtrykker det gennem hendes eminente sazspil. Hjertet er stort, følelserne lige så.
Efter at have flygtet til Danmark fra Tyrkiet var det universitetet som åbnede muligheden for hende til at finde ind til hendes musik. Den er i dag farvet af både hendes kurdiske ophav og nytilkomne, vestlige elementer.
Også i Danmark er Mizgin på vej til at blive et forbillede for mange unge kvinder med indvandrerbaggrund.
Mizgin og hendes musikere er excellente instrumentalister, og hendes udtryksfulde stemme rører lytteren. Kurdisk folkemusik er ofte udgangspunktet, men der er meget mere i det, blandt andet på grund af bandets internationale line-up.
Percussionisten Ahmad-Mirweis Fedai kommer fra Kabul, Afghanistan, og sopransaxspilleren Anders Honoré er dansker med franske rødder.
Mizgin er innovativ og barrierebrydende og inkorporerer en række genrer i sin musik, fra jazz til pop og klassisk vestlig musik – verdensmusik.
Kl. 14.00
Åbent arrangement
DEN BEMANDEDE LEGEPLADS
Øselsgade 5
2300 Amager
Pop-up koncert
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
MZUNGU KICHAA
Tanzania/Danmark
Mzunga Kichaa – vokal
Band fra Tanzania
Specielt navn til specielt band. Navnet betyder: “Den gale hvide mand”. Kom selv og find ud af hvor gal denne mand er – udtrykt gennem musikken. Født i Skanderborg og opvokset i Tanzania i Østafrika, hvor han af lokale musikere fik navnet. Mzungu Kichaa.
Mzungu Kichaa spiller Afrobeats og den specielle urbane stil kaldet Bongo Flava som mixer reggae, rap, afrofusion og traditionel musik fra Tanzania. Copenhagen World Music Festival er stolte over at præsentere dette super dansevenlige dansk/afrikanske band – med moderne afrikanske rytmer når det er hedest.
Kl. 19.30
Entre 200.-
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
Baobab Sisters
BAOBAB SISTERS
Danmark/Norge/Sydafrika
Syv danske og norske kvinder- vokaler
Cameron Ward – guitar.
Fotokreditering: Søren Hald
Aflyst – forsøges gennemført på andet tidspunkt
Kl. 19.30
Entre 100.-
Studerende 75.-
*Billetbestilling:
www.billetto.dk
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
i samarbejde med
KoncertKirken
DAWDA JOBARTEH
ADMETA STRING QUARTET
Gambia/Danmark
Dawda Jobarteh – kora og vokal
&
PIERRE DØRGE,
IRENE BECKER,
MORTEN CARLSEN
Feat: BENITA HAASTRUP
Danmark
Pierre Dørge – guitar, konkylie
Irene Becker – piano og flygel
Morten Carlsen – taragot, sax
Benita Haastrup – trommer, percussion
&
KUNST OG FRIHED
DEBAT m:
Ole Fogh Kirkeby – filosof, professor
Dawda Jobarteh – musiker
Pierre Dørge – musiker
Irene Becker – musiker
Ole Fogh Kirkeby, Dawda og Admeta String Quartet og Carlsen – Becker – Dørge
Dawda er født i Gambia med stor lyst, vilje og entusiasme for at arbejde med musikere fra forskellige baggrunde og traditioner. Denne aften med en strygekvartet, hvis instrumentering – to violiner, en bratsch og en cello – har været en væsentlig bestanddel af vestlig klassisk musik i det mindste siden Mozarts tid. Den frodige lyd fra “Admeta String Quartet” med arrangementer lavet af Dawda er verdensmusik i særklasse.
Vi har været heldige OGSÅ at kunne få Pierre Dørge og hans kvartet til at spille denne aften. En af de første europæiske musikere, der anerkendte og sponsorerede Dawdas talent da han kom til Danmark, var netop mentor og guitarist i dansk eksperimentel jazz, Pierre Dørge. Måske de spiller sammen til sidst?
Under navnet “Thermænius” introducerede Pierre Dørge, Irene Becker og Morten Carlsen i 70’erne world music på den danske musikscene.
De har turneret i Europa, USA, Canada, Sibirien, Grønland, De Forenede Arabiske Emirater, Island og Færøerne m.m. Spillet på store festivaler, som Roskilde Festival, Abakan Folk & Jazz Festival i det tidligere Sovjet, Moldova Jazz festival og på mindre venues som Knitting Factory i NYC, HotHouse i Chicago og “Den danske smørrebrødsforretning” i Reykjavik. Denne aften kan de sammen med den opfindsomme Benita Haastrups og hendes batteri af trommer og slagtøj opleves i KoncertKirken.
Mellem de to bands’ koncerter varetager professor og filosof Ole Fogh Kirkeby en debat og talk sammen med musikerne om Copenhagen World Music Festivals 2023-tema, Frihed. Er der sammenhænge mellem Kunst og Frihed? Hvilke?
Kl. 19.30
Debat & Koncert
Entre 150.-
Studerende 145.-
STUDENTERHUSET
Købmagergade 52
1150 København K
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
i samarbejde med
FOF København
&
Studenterhuset
”NÅR KUNSTENS FRIE
STEMME FORSTUMMER”
Kulturmøde, debat og Koncert
Ole Reitov – moderator og tidl. DR-Journalist
Anne Louise Lundsgaard – speciale i politisk musik fra Mellemøsten.
Ramy Essam – Rock-artist og menneskerettighedsforkæmper.
ON STAGEDEBAT OG OPLÆG OM CENSUR I KUNSTEN
MUSIK:
RAMY ESSAM
Egypten/Finland
Ramy Essam – vokal og guitar,
Jesper Anastasiadis – bass,
Samuli Kivelä – guitar,
Aleksi Kinnunen – trommer
&
FATMA ZIDAN
Egypten/Danmark
Fatma Zidan – vokal
Bilal Irshed – oud
Lars Fiil – piano
Lars Bo Kujahn – qanon
Ramy Essam
Fotokreditering: Sanni Kahilainen
Fatma Zidan
Ole Reitov
Fotokreditering: Sunna Reitov Korpe
Denne eftermiddag og aften inviterer Copenhagen World Music Festival og FOF København til dette kombinerede Kulturmøde, debat- og koncertarrangement iscenesat under Festivalens 2023 overordnede tema: ”Frihed”.
Festivalen har i år sat begrebet ”frihed” som et positivt benspænd i arbejdet med at lave en festival der sætter nye tanker, nye debatter, nye møder op mellem mennesker for at blive klogere hvad frihed er – og kan være. I et unikt debatformat, som starter med workshop om eftermiddagen for interesserede og ”off-stage” debat om aftenen før koncerten blandt publikum, tager moderator og tidligere DR-journalist Ole Reitov publikum med på en mental og følelsesmæssig rejse, hvor man vil opleve, hvad kunstnerisk frihed og tabet af samme betyder for kunstneren, for en nation, for et folk!
Ole Reitov er medstifter af den internationale organisation »Freemuse« og UNESCO-rådgiver. Debatten tager sit udgangspunkt i kunstnerisk censur fra hele verden og bliver yderligere eksemplificeret med undertrykkelsen af menneskerettigheder og censur i Egypten og Mellemøsten. Med i debatten deltager aftenens musikere og Anne Louise Lundsgaard der har speciale i politisk musik fra Mellemøsten.
Efter off-stagedebat spiller Ramy Essam med band & Fatma Zidan med band. Ramy Essam er sanger, guitarist og menneskerettighedsforkæmper. Ramy Essam anses for at være en af nutidens klareste stemmer i frihedskampen. Hans rejse fra omdrejningspunktet for den egyptiske revolution på Tahrirpladsen til de internationale scener har inkluderet hits og priser for hans kamp for frihed. Med sin baggrund i at være stemmen til gaderne i sit land, står Ramy i dag for social retfærdighed og menneskerettigheder på verdensplan.
Ramys musik er rock med egyptisk smag og hiphop-påvirkninger, inspireret af rock. Han synger på både egyptisk arabisk og engelsk.
Fatma Zidan er en alsidig kunstner. Med rødderne dybt begravet i den arabiske sangskat har hun hentet inspiration fra legendariske arabiske sangerinder som Oum Khaltoum, men har også komponeret moderne arabiske popsange. Det, der binder Fatma Zidans brede musikalske repertoire sammen, er, at stort set alle sangene handler om kærlighed – et evigt tilbagevendende tema i arabisk musik.
Fatma Zidan præsenterer en blandet buket af hendes nye sange og nogle af klassikerne fra de største arabiske divaer. Publikum vil også blive budt på smagsprøver fra hendes 2 seneste udgivelser:
Zaman, hvor det er den klassiske, arabiske musik, der er i centrum.
Ghurba, hvor det er den pop-, arabiske musik, der er i centrum.
Fatma Zidans stemme er værdsat og elsket såvel i Danmark som i Mellemøsten.
Herhjemme har hun nydt stor anerkendelse for sine to albums Muktalef fra 2008 hvor hun samarbejder med Oriental Mood og Hawel fra 2011. Begge albums er blevet hædret med en Danish Music Award i kategorien Best World Track.
Fatma Zidan har oversat en række arabiske sange til dansk. Dermed giver hun danskerne et unikt kig ind i det arabiske tekstunivers og en mulighed for at lære den arabiske kultur bedre at kende. En af Egyptens mest markante stemmer – et spændende kulturmøde.
KL. 20
Entre 70.-
STUDENTERHUSET
Købmagergade 52
1150 København K
Arrangør:
Studenterhuset
i samarbejde med
Copenhagen World
Music Festival
NGÁNGA
Cuba/Danmark/Gambis
Raisa Castro – vokal og percussion
Sophia Castro – vokal og percussion
Cecilia Castro – vokal og percussion
Dawda Jobarteh – kora
Thor Madsen – guitar
Yasser Pino – bas, guitar og vokal
Rune Harder Olesen – percussion og
vokal
Ngánga.
Afrocubansk gruppe.
Ordet Ngánga kommer fra Bantú-folket i Vestafrika og betyder musiker og healer.
Musikken har rødder i den afrocubanske folkloretradition, som kom til Cuba med de afrikanske slaver fra 1500-tallet til midten af det 19 århundrede, og som har haft kæmpe betydning for afrocubansk musik. Alle gruppens medlemmer er dybt inspirerede af denne musikform.
Gruppens udtryk er kraftfuldt, melodisk og polyrytmisk i en blanding af egne kompositioner og egne arrangementer af traditionelle afrocubanske sange og rytmer.
Kl. 19.00
Gratis entré
STUDENTERHUSET
Købmagergade 52
1150 København K
Arrangør:
Studenterhuset
BOSSA-NOVA DUO
Brasilien/Danmark
Rogério K – vokal, guitar
Helge Ørsted Pedersen – altsax
Duoen spiller traditionel bossa nova. Inspirationen kommer fra de legendariske og klassiske plader med Stan Getz og João Gilberto. Blød, lækker, melodiøs afslappet bossa nova af den bedste slags.
De to musikere har spillet bossa nova i mange år, altid med fokus på den gode melodi.
Rogério K er en herboende brasiliansk musiker. Med sin bløde stemme og sin spanske guitar fører han os gennem et repertoire der fra de store brasilianske bossa nova klassikere, mest baseret på de fantastiske sange komponeret af den største bossa nova-mester, nemlig Antonio Carlos Jobim for eksempel: The girl from Ipanema, Cocovado, One note samba, Desafinado etc.
Helge Ørsted Petersen komplementerer duoens sofistikerede repertoire på en sublim måde. Med hyggelig og smooth sax, viser Helge Ørsted Pedersen sin store musikalske viden og erfaring med bossa nova-genren. Hans fantastiske fortolkninger sender publikum direkte til Copacabana og Ipanema i Rio.
Forvent lækker rolig og afslappende verdensmusik til en dejlig aften. Dette er en helt speciel duo som simpelthen skal opleves under Copenhagen World Music festival!
Kl. 19.30
Entre 75.-
Studerende 65.-
*Billetbestilling:
www.fof.dk/da/kbh/foredrag-og-debat/foredragskalender/frihed/230009
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
i samarbejde med
FOF København
&
KoncertKirken
”MIN FRIHED
FOR DIN FRIHED”
Kulturmøde, debat og Koncert
Jes Stein Petersen – moderator og journalist, drøfter og perspektiverer begrebet ”Frihed” sammen med:
Emil Arenholt Mosekjær – forfatter og journalist
Niels Hartvig – Danske Veteraner
Natalia Safina – korleder og herboende ukrainsk flygtning Mizgin – musiker, sanger.
Som musikindlæg i debatten: Mizgin.
MUSIK
UKRAINIAN SOUL
Ukraine
Korleder Natalia Safina & Oleg Sapitskii accordeon
Ukrainsk kor med medlemmer i alle aldre bestående af herboende flygtninge, som synger ukrainsk folkemusik og sange af ukrainske komponister
Emil Arenholt Mosekjær, Jes Stein Pedersen Foto: Polfoto, Mizgin og Ukrainien Soul
Arrangementet er en samproduktion mellem FOF København og Copenhagen World Music Festival 2023. Festivalens tema 2023 er ”Frihed”.
Debat og oplæg efterfølges af koncert med UKRAINIAN SOUL, der er et ukrainsk kor med medlemmer i alle aldre bestående af herboende ukrainske flygtninge. Under debatten vil Mizgin synge en sang med sin kraftfulde stemme.
Frihed kan ikke tages for givet. Krigen i Ukraine viser os det med al tydelighed. Denne aften vil journalist og litteraturkritiker Jes Stein Pedersen som moderator føre os gennem en debat om hvor dyrekøbt friheden kan være. Hvordan vi som individer kan værne om friheden og hvilken ultimativ pris frihed kan få. Han vil interviewe og debattere med forfatter og journalist Emil Arenholt Mosekjær – aktuel med bogen ”Soldaterhjerte”.
Bogen er bygget op om interviews med veteraner fra hele verden fra forskellige krig og generationer, og det viser sig, at der er en fællesnævner på tværs af nationaliteter og generationer. Livsbekræftende fortællinger om samhørighed vil blive udfoldet og debatteret denne aften sammen med repræsentanter for Danske krigsveteraner, ukrainske flygtninge og den kurdiske musiker Mizgin. Fortællinger som det ikke kræver en militær baggrund at forstå.
Det ukrainske kor, Ukranian Soul synger efterfølgende.
Kl. 20.00
Entre 100.-
Studerende 50.-
KONCERTKIRKEN
Blågårds Plads 6A
2200 København N
Arrangør:
KoncertKirken
USMIFKA
Bulgarien/Danmark
Bulgarsk kvindekor
”Det er af en anden verden”, siger man, når noget overgår alt hvad man kunne forestille sig. Bulgarsk kvindekor er en oplevelse, som ikke lader sig beskrive. Der er en ubegribelig power i stemmerne, i de skæve klange og i kvindernes helt særlige måde at synge sammen på. Det skal simpelthen opleves. USMIFKA har været med siden stilen blev mere almindelig kendt i det nordlige Europa, idet de blev startet i 1990. Hele vejen er de blevet coachet af deres bulgarske mentor, sangerinden Tzvetanka Varimezova. Hvert andet år rejser USMIFKA langt ind i de bulgarske bjerge og fordyber sig i den bulgarske musiks rytme, klang, forsiringer og historie til en masterclass med Tzvetanka Varimezova.
USMIFKAs repertoire består hovedsageligt af bulgarsk folkemusik, som i 1950’erne blev arrangeret for kvindekor af unge bulgarske komponister såsom Philip Koutev, Krassimir Kyurkchiyski og Petar Liondev. Disse arrangementer blev kendt i vesten gennem koret ”Le Mystère des Voix Bulgares”. Denne aften kan de høres i KoncertKirken som en del af Copenhagen World Music Festival.
KL. 20.00
Entre 100.-
*Billetbestilling:
STUDENTERHUSET
Købmagergade 52
1150 København K
Arrangør:
Copenhagen World
Music Festival
i samarbejde med
Studenterhuset
RUNE THORSTEINSSON
GLOBAL COMPOSITIONS
Danmark
EN REJSE TIL 5 KONTINENTER
Rune Thorsteinsson – multiinstumentalist, foredragsholder, filmproducent
Denne aften er på alle måder speciel under årets World Music Festival. Vi har lavet en række aftener som vi kalder Kulturmøder. Her er det intentionen at publikum får så meget mere end musikken. Der er inspiration, whauoplevelser, overraskelser og selvfølgelig verdensmusik. Denne aften er et indblik i en musikers musikalske dannelses- og frihedsrejse. Publikum får lov at rejse med og opleve alverdens musikkulturer.
Omdrejningspunktet er komponist og musiker Rune Thorsteinssons jordomrejse, hvor han tilbragte et halvt år med at komponere og indspille musik og film i sammenspil med musikere fra alverdens musikkulturer.
Du vil opleve gumboot dansere fra Johannesburg, meditationsmusik fra Kathmandu, en komposition spillet på metal-maskiner i Rio de Janeiro, indisk digtoplæsning tilsat beats fra blyanter, improviseret grotte-koncert på Færøerne, tangodansere på en tagterrasse i Buenos Aires og en studie session i et legendarisk cubansk lydstudie. ” At rejse er at leve” og Rune udlever egne frihedsdrømme og skaber musik og et sjældent nærvær. Festivalen er stolte over at præsentere ham og give alle der dukker op mulighed for at spille med i hans rytmeworkshop – hvis du tør?
Altsammen præsenteret gennem fortællinger, filmklip, live koncert og en kort integreret workshop. Glæd dig.
Rune er Danish Music Award vinder.
Kl. 18.00
Åbent arrangement
Demokrati Garage
Rentemestervej 57
2400 København NV
Arrangør:
Demokrati Garage i samarbejde med
Copenhagen World
Music Festival
KLEZMOFOBIA
Danmark
Channe Nussbaum – vokal/forsanger
Bjarke Kolerus – klarinet
Ole Reimer – trompet
Andreas Ugorskij – guitar
Jesper Lund – basbalalajka Jonatan Aisen – trommer
Ingen kommer til at sidde stille, når Bjarke & Ole fyrer op under klarinetten og trompeten, Jesper swinger sin fantastiske bas-balajaka og Andreas & Jonatan gi’r dig polka til du dåner.
De fem spillemænd med klezmerdivaen Channe Nussbaum i front giver dig fine små fortællinger og sange – godt krydret med løgnehistorier og andet godt – det hele slutter med en fælles kædedans, hvor det både er nemt og sjovt at være med.
Klezmermusikken forener på en skøn måde de eksotiske og orientalsk klingende melodier fra Balkan og Tyrkiet med vesteuropæisk musiktradition. I Klezmofobias kærlige hænder opleves klezmer med forvrænget guitar og bastante Rock’n roll trommer – energisk og humoristisk med direkte inspiration fra gamle rocklegender og afdøde klezmerstjerner fra New York. Musikken formidles så direkte, at alle overgiver sig, gir slip – og får en fantastisk aften.
I løbet af koncerten vil publikum blive aktivt inkluderet i traditionelle jødiske danse, klappelege og yiddisch (gammelt jødisk sprog) sang. Tanken er at give publikum en helhedsoplevelse af, hvordan musik og fysik kan gå hånd I hånd. Netop denne symbiose er ligeledes et centralt element i klezmerens historie, hvor der stort set altid bliver danset og sunget til klezmermusikanternes optræden.
Orkesteret blev hædret med en DMApris for det bedste World Music Album i 2007 og har siden hen turneret I Mexico, Estland, Tyskland og Skandinavien.
Ingen kommer til at sidde stille, når Bjarke & Ole fyrer op under klarinetten og trompeten, Jesper swinger sin fantastiske bas-balajaka og Andreas & Jonatan gi’r dig polka til du dåner.
De fem spillemænd med klezmerdivaen Channe Nussbaum i front giver dig fine små fortællinger og sange – godt krydret med løgnehistorier og andet godt – det hele slutter med en fælles kædedans, hvor det både er nemt og sjovt at være med.
Klezmermusikken forener på en skøn måde de eksotiske og orientalsk klingende melodier fra Balkan og Tyrkiet med vesteuropæisk musiktradition. I Klezmofobias kærlige hænder opleves klezmer med forvrænget guitar og bastante Rock’n roll trommer – energisk og humoristisk med direkte inspiration fra gamle rocklegender og afdøde klezmerstjerner fra New York. Musikken formidles så direkte, at alle overgiver sig, gir slip – og får en fantastisk aften.
I løbet af koncerten vil publikum blive aktivt inkluderet i traditionelle jødiske danse, klappelege og yiddisch (gammelt jødisk sprog) sang. Tanken er at give publikum en helhedsoplevelse af, hvordan musik og fysik kan gå hånd I hånd. Netop denne symbiose er ligeledes et centralt element i klezmerens historie, hvor der stort set altid bliver danset og sunget til klezmermusikanternes optræden.
Orkesteret blev hædret med en DMApris for det bedste World Music Album i 2007 og har siden hen turneret I Mexico, Estland, Tyskland og Skandinavien.